onsdag 25 december 2019

Percebes

På svenska kallas de ”Långhalsar”. Ett kräftdjur som lever i tidvattenzonen med huvudet fastsatt på sten eller drivved. Just den art som jag har tillagat kallas för ”Goose neck barnacle” på engelska. För länge sedan så trodda men att det var från dessa som vitkindad gås utvecklades. Eftersom den häckar lång i norr så hade ingen i södra Europa sett vitkindad gås häcka. Det innebar att vitkindad gås inte klassades som fågel och fisk ätas under fastan.

Percebes plockas undrar ganska farliga förhållanden på norra Spaniens klippiga stränder. De trivs bäst där de översköljs av vågor och fäster gärna på vassa klippor i tidvattenszonen. Den ses som en mycket attraktiv delikatess fullt i klass med tryffel.

På marknaden i Cadiz, långt från Galiciens vassa klippor, kostar de ungefär 180 kronor kilot. Någon av mina rumskamrater på vandrarhemmet beskrev dom som sköldpaddsfötter och jag får väl medge att de inte ser aptitliga ut. Men det smakar fantastiskt efter att ha kokats bara en minut i rikligt saltat vatten. Förmodligen skulle den smaka alldeles förträffligt även med vitlök, citron och persilja. Men det var första gången jag smakade percebes så jag vill inte lägga till något. Bara den rena smaken av percebes som närmast kan beskrivas som en kraftfull, sötaktig smak av krabba.

Behöver du ett recept?
En hög percebes
Jättemycket vatten så att det inte kallnar när du lägger i percebes.
7 viktprocent salt

Koka en minut och slå sedan av vattnet.

Äts rytande heta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar